zaterdag 11 maart 2017

Verliesverwerking.




Ondanks dat het geen leuk onderwerp is en misschien ook een onderwerp waar je het niet graag over zou willen hebben ga ik nu toch het spits afbijten en hier een artikel over typen.
Onlangs heb ik afscheid moeten nemen van 3 dierbaren dit in een erg korte tijd achter elkaar. Maar hoe ga je nou om met verliesverwerking, en hoe ga ik hier nou mee om?
Als je iets aan het verwerken ben en dan nu bijvoorbeeld verliesverwerking na het overlijden van een dierbare maak je dit meestal mee in 5 fases:

- De fase van ontkenning.
- De fase van woede en opstandigheid
- De fase van onderhandelen
- De fase van depressie en eenzaamheid
- De fase van acceptatie

Voor iedereen kan dit natuurlijk verschillen en iedereen kan de fases anders mee maken dit is puur persoonlijk. Het is hierbij dan ook niet de bedoeling dat jij specifiek deze stappen van de fases volgt, blijf dit altijd gewoon puur op je eigen manier doen en volg hierbij je gevoel. Jij staat hierbij in het midden punt en jij moet je hierbij goed voelen.

Je wilt altijd als iemand te maken krijgt met verlies van iemand of van iets dergelijks er voor je vriend/vriendin/familielid zijn maar soms is dit niet het beste wat je kunt doen, sommige willen eerst gewoon alleen zijn en alles tot zich laten bezinken, zo ben ik ook. Als ik iets net heb meegemaakt kan ik het soms best vervelend vinden als je van iedereen gelijk whatsappjes krijgt hoe het gaat en of ze iets voor je kunnen doen, heel lief natuurlijk maar op zo'n moment kan ik dit niet goed hebben.
Ik ben dan ook geen open persoon en ik vind het moeilijk om over persoonlijke dingen te praten, hierdoor weet ik ook nooit goed hoe ik moet reageren en reageer ik vaak onbedoeld heel bot of kortaf.

Ik ben ook altijd iemand die op het begin wanneer iets net gebeurd is heel goed kan praten maar toch ook weer niet, tegen dierbare waaronder dus familie of vrienden kan ik eigenlijk mijn gevoel helemaal niet uiten, en hoezo? Niet dat ik het zou weten. Daarin tegen kan ik mijn gevoel wel goed uiten tegen bijvoorbeeld collega's of kennissen.
Een heel typisch dingetje wat ik er nog niet uit krijg en waar ik mezelf ook nog niet op heb kunnen verbeteren.  Zo zie je maar weer dat ieder persoon anders is en je nooit hetzelfde bent.

Natuurlijk heb ik voor jullie ook tips hoe je iemand zo kunnen helpen met verliesverwerking, dit werkt natuurlijk niet bij iedereen zo maar je kunt het altijd proberen.

- Probeer je altijd actief op te stellen, ook al neemt het persoon je hulp niet aan hierbij weten ze wel dat jij er voor ze bent en ze met jou kunnen praten wanneer ze hier aan toe zijn.
- Probeer jezelf in te leven in de situatie van de persoon waar je tegen over staat, dit is niet het makkelijkste maar je kunt het altijd proberen.
- Probeer actief te luisteren naar de persoon die tegen over je staat, laat hem/haar uitpraten en laat hem/haar zijn verhaal uitten.
- Als de persoon het moeilijk vind om zich te uiten maar we een begin maakt probeer dan door te vragen op zijn verhaal, pak dit wel positief op zodat je de ander hiermee kan helpen.

Heb je nog vragen met betrekking tot verliesverwerking of kan ik je nog ergens mee helpen kun je dit altijd vragen.



Liefs, Mariska.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten